سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرم افزار   SPSS

کارکردن با این برنامه بسیار آسان است و تحلیل های مختلف آماری را انجام می دهد به خصوص در روندهای مربوط به روش های چند متغیر گسسته ، آزمون های ناپارامتری و کنترل همبستگی متغیرها، قوی است و برای پژوهش هایی که به کمک پرسشنامه ها انجام می شوند انجام می شوند ارزشمند است . اس پی اس اس از جمله? نرم‌افزارهایی است که برای تحلیل‌های آماری در علوم اجتماعی، به صورت بسیار گسترده‌ای استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط پژوهشگران بازار و داد و ستد، پژوهشگران سلامتی، شرکت‌های نقشه‌برداری، دولتی، پژوهشگران آموزشی، سازمان‌های بازاریابی و غیره به کار می‌رود. افزون بر تحلیل‌های آماری، مدیریت داده‌ها و مستندسازی داده‌ها نیز از ویژگی‌های نرم‌افزار هستند.

 اس‌پی‌اس‌اس به شما نمی‌گوید چه آزمونی برای تحلیل داده‌هایتان به کار برید. اگر بخواهیم روشن‌تر بگوییم، شما باید این موارد را مورد ملاحظه قرار دهید

طرحی را که مورد استفاده قرار داده‌اید.

تعداد متغییرهایی که دستکاری کرده یا اندازه‌گیری نموده‌اید.

نوع داده‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید.

در متغییرها به دنبال تفاوت هستید یا رابطه

 در تحلیل داده ها با استفاده از اس‌پی‌اس‌اس، سه مرحله? اساسی وجود دارد. نخست باید داده‌های خام را وارد کنید و آن‌ها را در یک پرونده ذخیره نمایید. دوم باید تحلیل مورد نیاز را برگزینید و آن را مشخص کنید. سوم برونداد را وارسی کنید. این مراحل در تصویر، توضیح داده‌شده‌اند


نرم افزار  SAS

در میان نرم افزارهای متعددی که در زمینه آنالیز داده های آماری ارائه شده است نرم افزارSAS   یکی از توانمندترین نرم افزارهایی است که در میان جوامع علمی از آن استفاده می شود با وجود گستردگی این نرم افزار در تجزیه های آماری ، استفاده از آن در میان محققان کمتر رایج می باشد دلایل متعددی در این زمینه را می توان ذکر کرد که شاید اصلی ترین عامل عدم استقبال از این بسته نرم افزاری توانایی دانش برنامه نویسی برای کاربر می باشد چرا که SAS   پیش از هر چیز یک زبان برنامه نویسی است.

 اگر چه ویرایش های جدید این نرم افزار این مشکل را نیز حل کرده و امکان تجزیه ها آماری در محیط ویندوز را فراهم نموده است اما محققان کمی از این توانایی اطلاع دارند و همچنان به برنامه نویسی با این نرم فزار جهت تجزیه های آماری می پردازند

نرم افزار سس امکان مبادله با سایر نرم‌افزارها را فراهم می‌سازد این نرم افزار ، توانایی انجام کلیه تحلیل های آماری را دارد اما مستلزم تلاش بیشتر کاربر تازه کاراست زیرا سهولت کاربرد آن به اندازه نرم افزارهای دیگر آماری نیست. از لحاظ دقت محاسبات ریاضی و آماری و همچنین گزینه ها و اجزای بیشتر برای اجرای بیشتر روندهای آماری بر  نرم افزارهای دیگر برتری دارد .

نرم افزار MINITAB

ازاین  برنامه می توان در اکثر تحلیل های آماری به خصوص طرح آزمایش ها و کنترل کیفیت استفاده کرد. تفاوت مهم آن ، این است که با طرح هایی با عوامل درون گروهی با روش دیگری برخورد می کند  به این معنا که آزمودنی ها باید به صورت یک عامل تصادفی تو در تو1 با تمام عوامل بین گروهی و عامل تصادفی متقاطع2 با تمام عوامل درون گروهی معرفی شوند.

1-     چنانچه دو عامل داشته باشیم که یکی از آن دو بین گروهی باشد.

2-     چنانچه دو عامل داشته باشیم که یکی از آن دو درون گروهی باشد.

نرم افزار S-PLUS

 نرم افزار Splus یکی از نرم افزارهای پیشرفته دهه اخیر می باشد که با سرعت قابل ملاحظه ای پیشرفت داشته است و نسخه های مختلف آن هرچند وقت یکبار به جهان عرضه می شود . این نرم افزار با برخورداری از کارایی وسیع در نظریه های مختلف آمار در سطوح مقدماتی و پیشرفته خصوصاً در سال های اخیر به عنوان ابزاری مهم در عمده تحلیل های کمی داده ها و مدل های آماری و استخراج نتایج توسط پژوهشگران جهان مورد استفاده قرار می گیرد .Splus در واقع شکل سازمان یافته نرم افزار R است. S+با بیش از 4200 تابع پیش ساخته و محیط فعال برای ورود داده ها و تحلیل اطلاعات و همچنین محیط گرافیکی قوی و گستردگی نمودارها، که در اختیار هر کدام از موضوعات مختلف آماری قرار داده است، به درک و فهم بیشتر و راحت تر اطلاعات و موضوعات کمک شایانی می نماید. همچنین زبان برنامه نویسی آن به گونه ای است که توابع و برنامه های پیشرفته را می تواند با حجم کمی از دستورات به مرحله انجام برساند، بدون اینکه محقق به زبان برنامه نویسی دیگری احتیاج داشته باشد. این نرم افزار قابلیت های بسیاری در زمینه مدل های قدیمی، تکنیک های مدرن و نظریه های نوین آمار از قبیل ناپارامتری، رگرسیون استوار و موجکها دارد.

 عمده ترین مزایای S plus عبارت است از :

 داشتن سلسله روش های کامل برای تحلیل سری های زمانی

 ارائه چندین روش جهت بررسی داده های گمشده و همچنین ارائه روش های قوی آماری جهت معتبر و قابل اطمینان تر ساختن بر آوردها

 قابلیت نمایش و آنالیز مجموعه بزرگی از داده ها

 داشتن محیط گرافیکی قوی و همچنین مدلهای ژئوگرافیکی با توانایی رسم برخی نقشه های

 GIS  داشتن پنجره help کامل و دقیق

نرم افزار R 

    آر یک زبان برنامه‌نویسی‌ و محیط نرم‌افزاری برای محاسبات آماری و تحلیل داده است ، که بر اساس زبان‌های اس و اسکیم پیاده‌سازی شده است . این نرم‌افزار ، تحت اجازه‌نامه عمومی همگانی جنو عرضه شده و به رایگان قابل دسترس است . زبان اس بجز R ، توسط شرکت Insightful ، در نرم‌افزار تجاری اس‌پلاس نیز پیاده‌سازی شده است . اگرچه دستورات اس‌پلاس و R بسیار شبیهند ، این دو نرم‌افزار دارای هسته‌های متمایزی هستند و قابلیت‌های متفاوتی دارند .

این برنامه حاوی محدوده گسترده ای از تکنیک های آماری ( از جمله : مدل سازی خطی و غیر خطی، آزمون‌های کلاسیک آماری ، تحلیل سری‌های زمانی ، رده‌بندی ، خوشه‌بندی و غیره ) و قابلیت‌های گرافیکی است.

در محیط آر،کدهای سی، سی++ و فوترون قابلیت اتصال و فراخوانی هنگام اجرای برنامه را دارند و کاربران خبره می‌توانند توسط کدهای سی، مستقیماٌ اشیا آر را تغییر دهند.

گرچه نرم افزار R اغلب به منظور انجام محاسبات آماری به کار می‌رود ، این نرم افزار قابل به کارگیری در محاسبات ماتریسی است و در این زمینه ، همپای نرم افزارهایی چون اُکتاو و نسخهء تجاری آن متلب (MATLAB) است.

 R ، همچنین نرم افزار قدرتمندی برای ایجاد اشکال گرافیکی و نمودارهاست.

امکان توسعهء قابلیت‌های R ، با افزودن بسته‌های ایجاد شده توسط کاربران آن ، یکی از ویژگی‌های مهم این نرم افزار است . این بسته‌ها توسط R ، LaTeX ، جاوا ، سی++ و فورترن نوشته شده اند . مجموعه‌ای از بسته‌های اصلی R ، هنگام نصب همراه برنامه وجود دارند و در مجموع 1862 بسته ( تا ژوئن 2009 ) در شبکهء بایگانی فراگیر آر (CRAN) وجود دارد . این بسته‌ها طیف وسیعی از قابلیت‌ها را در زمینه‌های مختلف تحلیل داده‌ها به R می‌دهند .

R ، دارای محیط خط فرمان برای ورود و اجرای دستورات است . ابزار مختلفی جهت تسهیل ویرایش دستورات و ارتباط با کاربر برای R ساخته شده است ، که برخی از آنها در فهرست زیر آمده اند :

 :JGR         ویرایشگر چندسکویی بر پایهء جاوا .

 : R Commander  رابط گرافیکی بر پایهء tcltk ، دارای قابلیت استفاده از منو‌ها به جای نوشتن دستورات ( مناسب برای کاربران مبتدی و آشنا با اس‌پلاس )

  :RExcel  امکان استفاده از R و R Commander در برنامهء ماکروسافت اکسل

rggobi   :رابط برنامهء GGobi برای به تصویر کشیدن داده‌های ماتریسی

نرم افزارهای دیگری نیز وجود دارندکه در کارهای آماری از آن ها نیز استفاده می شوند ولی نه به اندازه ی نرم افزار های فوق.

این نرم افزارها عبارتند:

نرم افزار Liseral

 برای استفاده از معادلات ساختاری در تحلیل داده ها به کمک تحلیل مسیر مورد استفاده قرار می گیرد.

 نرم افزار DE

 نرم افزار ی برا ی ورود داده های آماری به رایانه است و خروجی آن به صورت مجموعه ای از داده ها است که در محیط نرم افزاری مختلف مانند SAS,SPSS وقابل استفاده است و درصد خطای ورود اطلاعات در این نرم افزار بسیار کم است.

 نرم افزار PQ Method

 نرم افزار آماری برای پدازش داده هایی است که بر اساس مطالعه Q گردآوری شده اند. از امکانات این نرم افزار می توان به تحلیل عاملی Q – دوران عاملها توسط پژوهشگر-تامین عبارتهای متمایز کننده و در نهایت ارائه آرایه های عاملی و امتیازهای Z اشاره کرد.

به هرحال می توان گفت که کامل ترین نرم افزار وجودندارد و هر نرم افزاری دارای قابلیت های خاصی است که نرم افزار دیگر فاقد آن می باشد و بهتر است برای انجام پژوهش از ترکیبی از آنها استفاده کرد.

و نکته دیگر این که هیچ کدام از این نرم افزارها امکان کار فارسی را ندارند. فقط در SPSS می توان اسم متغیر های خروجی را با حروف عربی چاپ کرد.

در ضمن یادآوری می شود این گزارش در حد خلاصه بوده و توضیح مشروح هر یک از این نرم افزار ها خود به تنهایی وقت زیادی را می طلبد




تاریخ : پنج شنبه 99/11/16 | 1:0 عصر | نویسنده : علیرضا | نظر


  • paper | فروش رپورتاژ | فال تاروت نه کارتی
  • فروش رپورتاژ آگهی ارزان | فروش لینک ارزان